کفش در تمام رشته های کوهنوردی، یخ نوردی، سنگنوردی، سنگنوردی سالنی و کوهپیمایی بدون تردید اولین و مهمترین وسیله محسوب می شود. برای یک کوهنورد به دلیل ذات پیمایش، اولین نکته راحتی پا و در مرحله بعد قابلیت فنی کفش برای هدف و منظور مورد نظر در درجه اهمیت قرار می گیرد و بر خلاف گذشته امروزه دیگر به دوام یک کفش اهمیت چندانی داده نمیشود بلکه به راحتی و قابلیت فنی آن بیشتر توجه می شود.

چرم برای تولید کفش همواره مورد توجه تولید کنندگان  قرار داشته و اینک نیز همچنان جایگاه خود را حفظ نموده است. اما به دلیل دستیابی به تکنولوژی مدرن امروزه از لایه های جایگزین دیگری نیز در ساخت کفش سود میبرند. پس از انقلاب خیره کننده ای که پرفسور ویلیام ال گور با ساخت لایه ای که به احترام نام او بعدها لایه گورتکس نامیده شد براه انداخت ابتدا پوشاکهای مختلف از این محصول به بازار آمد و طی چند سال اصلاحاتی که در تولید آن به عمل آوردند موجب شد که از این لایه ها برای تولید کفش نیز استفاده شود.

از لایه های دیگری که طی سالیان اخیر در تولید کفش به کار رفته است می توان  به Sympatex با قابلیت تنفسی و ضد آب و باد بودن آن اشاره کرد  که درست مانند گورتکس عمل میکند همچنین از لایه گرمازای  Tinsulate در ساخت کفشهای زمستانی و قوی استفاده می شود.

استفاده از این لایه ها تحولی اساسی در تولید کفشها ایجاد کرد، بدین معنی که چرم نقش کمرنگ تری را ایجاد   نمود ، همچنین این موضوع به تولید کفشهای سبک تر نیز کمک کرد.

امروزه در کوهنوردی صحبت از کفشی که بتوان از آن در برنامه های مختلف بهره مند شد کاملاً بیهوده است و باید برای هر برنامه کوهنوردی کفش مخصوص آن را تهیه کرد. بدیهی است کفشی که برای زمستان استفاده می شود قابلیتهای خاص خود را دارد و کفشی که در تابستان استفاده می شود، کاملاً با آن متفاوت است و نباید انتظار چند منظوره از یک کفش داشت.امروزه در تولید کفش بصورت تخصصی در حدی توجه میشود که کفشهای مخصوص بانوان بصورت مجزا تولید و عرضه می گردد.

تولیدکنندگان کفش محصولات خود را براساس کارایی خاص به گروههای زیر تقسیم بندی می کنند:

 کفش صعودهای هیمالیایی Expedition شامل کفشهای دو پوش و سه پوش.

 

کفش کوهنوردی سنگین High mountain شامل کفش های سنگین با قابلیت نصب کرامپون.

 

 

کفش کوهنوردی Mountaineering شامل کفشهای نیمه سنگین برای صعودهای چند روزه.

 

 

کفش کوهپیمایی  Trekking شامل کفش های سبک کوهنوردی در حد صعودهای یکروزه.

 

کغش راهپیمایی Walking شامل کفش های سبک با زیره شوک گیر برای مسیرهای ساده.

 

کفش سنگنوردی Climbing شامل کتانی سنگ برای برای صعود دیواره های سنگی و مصنوعی.

 

 

نحوه انتخاب کفش

اول از همه کفشی را انتخاب کنید که باهدفی که از آن انتظار دارید سازگار باشد.

آیا شما یک کوهنورد غیر حرفه ای هستید؟

آیا دوست دارید خارج از جاده راه بروید؟

آیا از کفشتان انتظار دارید در مقابل آب عایق باشد یا تنها به اینکه دافع آب باشد اکتفا می کنید؟

بیشترین کفش های چرمی- پارچه ای از انواع تمام چرم نرم تر هستند و حالت گرفتن آنها سریعتر است.کفش های تمام چرم با رویه چرم یک تکه، معمولاً مناسب کوهنوردانی هستند که برنامه های چند روزه را ترجیح می دهند، کوله هایشان سنگین است و خارج از جاده راه می روند. همیشه به یاد داشته باشید کفشی که می خرید، تا حدی فراتر از نیاز شما باشد تا احیاناً اگر در آینده سطح برنامه هایتان قدری ماجراجویانه تر شد مجبور به خرید کفش دیگری نشوید.

کار عاقلانه آن است که فروشنده را از نیاز و هدف و آنچه از کفش خود می خواهید آگاه سازید. اگر او خواست که پای شما را اندازه بگیرد، بهتر است قبول کنید، زیرا فروشنده ها علاقه شما را به بهترین شکل در نظر می گیرند.

همچنن بهترین کار این است که هنگام امتحان کفشتان، آن را همراه جورابی که قصد دارید هنگام کوهپیمائی استفاده کنید به پا کنید.

یکی از مهمترین معیارها برای انتخاب یک کفش مناسب استفاده از یک شیب است بدین صورت می توانید سر خوردن پاشنه (هنگام سربالایی) و راحتی انگشتان (هنگام سرازیری) را امتحان کنید.

همچنین هنگام گام برداشتن در یک سر پایینی تند، نوک انگشتانتان نباید به جلوی کفش ضربه بزند. اگر اندازه تحت فشار پایتان با اندازه بدون فشار آن فرق کند بدانید که پای شما بزرگ می شود و هنگامی که پای شما اینگونه است باید حالت تحت فشار را ملاک قرار دهید. و به خاطر داشته باشید که اندازه هیچ پایی در تمام کفش ها یکسان نیست.

تاولهای ایجاد شده در نواحی پاشنه و در اطراف پا در کوهپیمائی به دلیل حجم زیاد کفش است و استفاده از جورابهای ضخیم تر یا یک کفی نازک این حجم اضافی را برطرف می سازد. تاولها حاصل از اصطکاک هستند و پاشنه بیش از هرجا در معرض این آسیب قرار دارد. پاشنه کفش نو اغلب محل اینگونه سرخوردن هاست که گاهی اوقات پس از آنکه کفش به پای شما حالت گرفت، تقلیل پیدا می کند.

 هنگامی که خود من می خواهم یک جفت کفش انتخاب کنم، سعی می کنم که کفشی پیدا کنم که به شکل پا بخوردو توجه خود را معطوف چیزهایی مثل عرض، حجم و اتساع پذیری آن می کنم. همچنین یک کفش خوب همیشه پا را از هر طرف کاملاً می گیرد. به طوریکه انگشتان در سراشیبی ها با جلوی کفش فاصله داشته و کمترین مقدار سرخوردن پاشنه ها( که بهترین آن صفر است) هنگام پیمودن سربالایی را دارد. همیشه احساس برآمدگی روی پایتان را هنگامی که از انگشتان برای نگه داشتن خود در حالت سرپا استفاده می کنید، آزمایش کنید. این حالت در واقع شبیه سازی گام برداشتن در سربالایی تند است. این قسمت اصلی کفش است که حالت می گیرد.

از فروشنده راجع به شرایطی بپرسید که تحت آن می توانید کفش را پس از پا کردن، پس بدهید. بیشتر اوقات آنها کفش ها را اگر فقط در خانه پوشیده باشید پس می گیرند. و بدانید هرچه بیشتر برای خرید وقت بگذارید کفشتان بیشتر عمر می کند. کسانی که آنقدر خوش شانس بوده اند که قوزک قوی داشته باشند، می توانند فواصل طولانی را تنها با یک کفش تنیس بپیمایند به شرط اینکه کوله سنگین بر ندارند. به خاطر داشته باشید که که اگر کفشی که انتخاب می کنید به اندازه کافی محکم و برای نیاز شما حفاظت کننده نباشد احتمال جراحت قوزک و ضرب دیدگی بیشتر  است.

کفش های چرمی- پارچه ای برای راهپیمایی های روزانه و برنامه های کوتاه شبانه با کوله سبک مناسب است. اگر شما کوهنورد حرفه ای هستید یا اینکه می خواهید در برف عمیق قدم بردارید، مقاومت کفش های تمام چرم در مقابل پارگی و دوام آنها برای شما بهترین ارمغان است. کفش هایی که رویه یکپارچه چرم دارند و چون دوخت کمتری دارند. احتمال نفوذ آب کمتر است. برخی سازندگان کفش توانسته اند که کفش های چرمی- پارچه ای سبک و گرمی بسازند که در مقابل شرایط مختلف آب و هوایی از پا حفاظت کنند.

اگر ارتفاعات بلند و راهپیمایی های زمستانی جزو برنامه های شماست، بهتر است   انتخاب خود را به کفشهای کرامپون خور محدود کنید این بدان معناست که این کفشها ساختار لازمه جهت جلوگیری از کم شدن جربان خون بر اثر فشار تسمه کرامپون و نیز مقاومت لازم، که برای جلوگیری از لغزیدن کرامپون از زیر کفش حیاتی است را دارا هستند. برای برخی کفشها لبه های خاصی طراحی شده است که به آنها در بستن کرامپون کمک می کند.

اگر شیب های برفی و یخچال را برای آینده در نظر  دارید یک کفی میانی ضخیم برای کمک در اوقاتی که تنها نوک کرامپون در یخ فرو می رود،  حیاتی است.  کفش های کوه چرمی که گتر سرخود هستند به پا می کنید علاوه بر اینکه گرما و راحتی بیشتر در راهپیمایی به شما می دهند، باعث می شوند که وزن کلی نیز کمتر شود. پوتین های کاملاً چرم جدید؛ انتخاب بیشتر یخ پیمایان عمود پیمای افراطی است.

سرمای بیش از حد و ارتفاع خیلی بالا ،کوهنوردان را به سمت کفش های پلاستیکی دو پوش کشانده است.

کفش مورد نظرتان را با توجه به تناسب، راحتی و قیمت برای خود در نظر بگیرید